ارسال پیام در واتس‌اپ

وکیل خوب ملکی در رشت – گیلان

حق سرقفلی: این حق به تبع مالکیت منافع برای مستاجر محل کسب ایجاد می شود. چنین حقی برای مستاجر به صورت قهری ایجاد می شود و ارتباطی به اراده طرفین و شروط ضمن عقد ندارد .

ولیکن حق کسب و پیشه عبارت است از کسب شهرت و رونقی که در ملک به واسطه اقدام مستاجر به وجود آمده است.
حق کسب و پیشه هر منفعت و مزیتی است که در یک رشته کسبی در ارتباط با مشتریانش دارد و تدریجی الحصول است و بستگی به عمل مستاجر دارد .

وکیل خوب ملکی در رشت-گیلان

حق سرقفلی مالی است که در بدو اجاره به مالک پرداخت می شود و ذاتا قائم و متکی به محل است و متضمن هیچ نوع شهرت تجارتی یا توجه خاص یا استقرار یافته مشتریان نیست و حق سرقفلی تابع موقعیت و مرغوبیت محلی ، کیفیت و تجهیزات به کار گرفته شده در عین مستاجره است . این حق قطعی الحصول و به محض پرداخت مبلغ یا وجهی از جانب مستاجر به موجر به وجود می آید.

وکیل خوب ملکی در رشت -گیلان

حق کسب و پیشه یا تجارت موضوع قانون روابط موجر و مستاجر سال ۵۶ بوده که در قانون جدید سال ۷۶ به طور کلی حذف و حق سرقفلی جایگزین آن شده است .

حق کسب و پیشه یا تجارت جنبه قهری و غیر ارادی دارد ؛ در حالیکه سرقفلی پدیده ای ناشی از اعمال ارادی طرفین است.
وکیل خوب ملکی در رشت-گیلان

در قانون قدیم ( سال ۵۶ ) هر محلی ممکن بود به عنوان محل کسب و کار اجاره داده شود حتی اگر این محل به موجب گواهی پایان کار یا پروانه ساختمان مسکونی محسوب می شد. لذا طبق آن قانون تجاری نبودن ملک از نظر ضوابط شهرداری مانع ایجاد حق کسب و پیشه به مستاجری که با اذن یا اجازه مالک ، محل را به عنوان محل کسب و کار مورد استفاده قرار داده بود ، نیست

وکیل خوب ملکی در رشت-گیلان

اما در خصوص سرقفلی با توجه به صراحت قانونگذار در ماده ۶ جدید ، سرقفلی صرفا در خصوص ملکی ایجاد می شود که قانونا تجاریباشد و ملاک تجاری بودن نیز مندرجات پروانه ساختمانی است که طبق ماده ۵۵ قانون شهرداری تعیین می شود .

بنابراین در خصوص ملک مسکونی یا اداری نمی توان حق سرقفلی قرار داد به دلیل آن که به حکم قانون سرقفلی مختص ملک تجاری تلقی شده و لاغیر.

دعاوی حقوقی بویژه دعاوی ملکی خود را به وکلای مجرب و متخصص ملکی در دپارتمان تخصصی ملکی- حقوقی گیلان وکالت بسپارید.

وکیل ملکی

جهت ارتباط با موسسه حقوقی فرزانگان عدالت « گیلان وکالت» می توانید در ساعات اداری از طریق شماره های ذیل تماس حاصل فرمایید.

تلفن مؤسسه: ۸۶-۳۸-۲۶-۳۳-۰۱۳

همراه موسسه: ۳۰۵۳-۴۳۰-۰۹۱۱

نکته ۱- مشاوره حقوقی به صورت حضوری با تعیین وقت قبلی از طریق شماره های ارتباطی فوق الذکر ارائه می گردد.

نکته۲ – مشاوره حقوقی غیر حضوری به صورت تلفنی- آنلاین امکانپذیر می باشد.

نکته۳-  مشاوره حقوقی حضوری -غیر حضوری دارای هزینه میباشد.

نکته ۴- حق الوکاله قابلیت اقساط دارد. زمان ملاقات به وقت ایران رشت : روز های شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۷ الی ۲۱ می باشد.