ارسال پیام در واتس‌اپ

آشنایی با اصطلاحات حقوقی در قانون – غصب ، اتلاف-

در همین راستا به تشریح ضمان قهری و عواملی که موجب این ضمان می‌شوند، می‌پردازیم.

ضمان قهری عبارت است از مسئولیت شخص به انجام کاری و یا جبران زیانی که ناشی از عمل قضایی یا قرارداد عقد نباشد که ماده ۳۰۷ قانون مدنی غصب، اتلاف، تسبیب و استیفا را موجب ضمان قهری شناخته است. که در اینجا به توصیف دو قسم از آنها پرداخته شده است.

*غصب: مطابق ماده ۳۰۸ قانون مدنی غصب استیلا بر حق غیر است به نحو عدوان یعنی اولا برای تحقق غصب تسلط بر مال غیر لازم است و کسی که مانع تصرف مالک شود، غاصب نیست. ثانیا غصب در مال منقول و غیرمنقول هر دو صادق است و ثالثا تصرف غاصب باید به نحو عدوان باشد؛ یعنی برخلاف حق و قانون صورت گیرد، بنابراین اگر تصرف با تجویز قانون یا اجازه مالک و یا به موجب قراردادی باشد عنوان غصب ندارد.

مطابق قانون غاصب ملزم است عین مال مغصوبه را با منافعش به مالک بازگرداند و چنانچه تلف شده باشد مثل یا قیمت آن را بپردازد.

*اتلاف: مطابق ماده ۳۲۸ قانون مدنی هر کس مال غیر را تلف کند ضامن آن است و باید مثل یا قیمت آن را بدهد اعم از آنکه از روی عمد تلف کرده باشد یا بدون عمد و اعم از اینکه عین باشد یا منفعت و اگر ناقص یا معیوب کند ضامن نقص قیمت آن مال است.

در اتلاف باید فعل بدون واسطه شخص ضرر را باعث شود مثل اینکه کسی با چاقو لباس دیگری را عمدا پاره کند و یا غیرعمد در حالی که رنگ به اتومبیل می‌پاشد به لباس او بریزد یا اگر شخصی در بیابان با رعایت همه احتیاطات تیراندازی کند و گلوله بر حسب اتفاق به شی‌ء و یا فردی اصابت کند این شخص مسئول جبران زیان است.

اتلاف مبتنی بر نظریه مسئولیت است، در اتلاف مالی از بین رفته و خساراتی وارد آمده جبران کننده کسی است که عمل از روی عمد و قصب یا بدون عمد و قصب نتیجه را به بار آورده است.

منبع : باشگاه خبرنگاران ۲۹ تیر ۱۳۹۳

 

 

 

جهت ارتباط با موسسه حقوقی فرزانگان عدالت « گیلان وکالت» می توانید در ساعات اداری از طریق شماره های ذیل تماس حاصل فرمایید.
تلفن مؤسسه: ۸۶-۳۸-۲۶-۳۳-۰۱۳
همراه موسسه: ۳۰۵۳-۴۳۰-۰۹۱۱
نکته ۱- مشاوره حقوقی به صورت حضوری با تعیین وقت قبلی از طریق شماره های ارتباطی فوق الذکر ارائه می گردد.
نکته۲ – مشاوره حقوقی غیر حضوری به صورت تلفنی- آنلاین امکانپذیر می باشد.
نکته۳- مشاوره حقوقی حضوری -غیر حضوری دارای هزینه میباشد.
نکته ۴- حق الوکاله قابلیت اقساط دارد.
زمان ملاقات به وقت ایران – رشت : روز های شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۷ الی ۲۱ می باشد.
آدرس: آدرس: رشت-بلوارمعلم-میدان مادر-بالاتر از استانداری-روبروی کوچه نیایش-ساختمان ۱۱۰- طبقه ۵-واحد۱۴

 

سایر مطالب مرتبط:

وکیل چک در رشت

وکیل تصرف عدوانی در رشت

بهترین وکیل ملکی گیلان

وکیل کیفری در رشت

وکیل خانم در رشت

وکیل ارث در رشت

وکیل طلاق در رشت – گیلان

وکیل مطالبه مهریه رشت

وکیل طلاق توافقی در رشت

وکیل انتقال مال غیر رشت