ارسال پیام در واتس‌اپ

وکیل ارث در رشت

بهترین وکیل ارث در رشت

✍ دپارتمان گیلان وکالت بعنوان تنها دپارتمان حقوقی – تخصصی در رشت – گیلان با مدیریت جناب آقای سعید عابدیان وکیل پایه یک دادگستری و کارشناس ارشد حقوق خصوصی مفتخر است ضمن رعایت اصول قانونمندی و پرستیژ حرفه ای، حقوق حقه افراد را احقاق نماید.

✍ مشاوره حقوقی و وکالت تخصصی توسط وکلای مجرب و متخصص اعم از وکیل آقا – وکیل خانم در هر یک از دعاوی حقوقی و امور کیفری به صورت تخصصی از جمله:

✍ مشاوره حقوقی- وکالت تخصصی در دعاوی ملکی، املاک و اراضی در رشت-گیلان
مانند: دعاوی خلع ید، رفع تصرف عدوانی، الزام به تنظیم سند رسمی، املاک مشاع، تخلیه املاک تجاری، اثبات مالکیت… در رشت-گیلان

✍ مشاوره حقوقی-وکالت تخصصی در ابطال معامله، فسخ مبایعه نامه، فسخ قرارداد… در رشت-گیلان

✍ مشاوره حقوقی_ وکالت تخصصی
در انواع دعاوی تجاری مانند چک،  سفته ، وصول مطالبات … در رشت-گیلان

✍ مشاوره حقوقی _وکالت تخصصی
در انواع دعاوی خانواده: مانند  مطالبه مهریه، طلاق، طلاق توافقی، عدم تمکین… در رشت-گیلان

✍ مشاوره حقوقی_وکالت تخصصی در امور کیفری مانند: کلاهبرداری، جعل، خیانت در امانت، انتقال مال غیر…در رشت-گیلان

✍ مشاوره حقوقی_وکالت تخصصی در انواع دعاوی وصایت، ارث، گواهی انحصار وراثت، تقسیم ترکه، مطالبه سهم الارث… در رشت-گیلان

* گیلان وکالت = رعایت اصول قانونمندی و پرستیژ حرفه ای *

بهترین وکیل ارث در رشت

✍ «ارث»

ارث در اصطلاح عبارت است از: انتقال قهري حقوق و دارايي متوفي به ورثه وي .
مبحث ارث بحث بسیار پیچیده‌ای است که اصول واستثناعات خاصی دارد و باید هر مسئله ارث بطور موردی بررسی شود چراکه فرزندان و بازماندگان هر متوفی متفاوت از دیگری است و جنسیت افراد و نسبت آنها با متوفی باعث تغییر میزان سهم ارث می‌شود. نظر به اینکه سئوالات زیادی در ارتباط با ارث مطرح می‌شود در این یادداشت قاعده کلی که با آن سهم ارث سایرین سنجیده می‌شود را مختصرا بررسی می‌کنیم.

 

 

بهترین وکیل ارث در رشت

✍ طبقات ارث
اشخاصی که به موجب «نَسَب» ارث می‌برند سه طبقه اند و هر طبقه دو درجه دارد.
باوجود طبقه اول، طبقه دوم و باوجود درجه اول درجه دوم ارث نمی‌برند:

طبقه اول_ درجه اول: پدر و مادر و فرزندان
درجه دوم: اولادِ اولاد (نوه‌های متوفی)

طبقه دوم_ درجه اول: اجداد (مادر بزرگ و پدر بزرگ) و برادر و خواهر
درجه دوم: فرزندان خواهر و برادر و پدر‌ها و مادرهای پدربزرگ‌ها و مادر بزرگ‌ها

طبقه سوم- درجه اول: اعمام (عمو) و عمات (عمه) و اخوال (دایی) و خالات (خاله)
درجه دوم: اولاد آن‌ها (فرزندان عمو و عمه و دایی و خاله)

بهترین وکیل ارث در رشت

✍ وارثین طبقه‌ی بعد وقتی ارث می‌برند که از وارثین طبقه‌ قبل کسی نباشد.
زن و شوهر در کنار سایر وراث، ارث می‌برند و هیچ یک از وراث نمی‌تواند مانع ارث بردن آن‌ها شود.
پدر، مادر، پسر، دختر، زوج و زوجه، حاجِب از ارث ندارند یعنی ممکن است سهم ارث آنها کمتر شود اما محروم از ارث نمی‌شوند.

✍ سهام معینه که فرض نامیده می‌شود عبارت است از :

نصف‌ (۱/۲)،
ربع‌ (۱/۴) ،
ثمن‌ (۱/۸) ،
دوثلث‌ (۲/۳) ،
ثلث (۱/۳)
و سدس ترکه‌ (۱/۶).

بهترین وکیل ارث در رشت

✍ نحوه محاسبه ارث:

سهم ارث زوجه: ۱/۸ اگر متوفی فرزند داشته باشد_ ۱/۴ اگر متوفی فرزند نداشته باشد.
سهم ارث زوج: ۱/۴ اگر متوفی فرزند داشته باشد_۱/۲ اگر متوفی فرزند نداشته باشد.
سهم ارث مادر: ۱/۶ اگر متوفی فرزند یا خواهر و برادر داشته باشد_ ۱/۳ اگر متوفی فرزند و خواهر و برادر نداشته باشد.
سهم ارث پدر: ۱/۶ اگر متوفی فرزند داشته باشد.
سهم ارث دختر (درصورتیکه متوفی پسر نداشته باشد): ۱/۲ (نصف) واحد (یک دختر) _ ۲/۳ متعدد
سهم ارث خواهر (مشترک از پدر و مادر یا مشترک از پدر، درصورتیکه برادر یا اجداد پدری نباشد): ۱/۲ واحد (یک خواهر)_۲/۳ متعدد
سهم ارث برادر و خواهر (مشترک از مادر درصورتیکه متوفی اجداد مادری نداشته باشد): ۱/۶ واحد_ ۱/۳ متعدد

بهترین وکیل ارث در رشت

✍ اصطلاحات فرض بر-قرابت بر

فرض ‌برها کسانی هستند که سهم ارث آنها در قانون مشخص و معین است. صاحبان قرابت یعنی افرادی که سهم ارث آنها میزان معین و معلومی ندارد. ابتدا سهم فرض‌برها محاسبه می‌شود و مابقی به قرابت تقسیم می‌شوند بعضی افراد گاهی هم به فرض هم به قرابت ارث می برند از جمله پدر و دخترها.
بعد از تقسیم ارث براساس فرض ممکن است ترکه کم یا زیاد بیاید یعنی وقتی ترکه را بر مجموع فرض‌ها تقسیم می‌کنیم. زیادی ترکه مطلقا به زوجه رد نمی‌شود حتی اگر وارث منحصر باشد، به زوج رد نمی‌شود مگر اینکه وارث منحصر باشد. کمبود ترکه هیچوقت بر زوج و زوجه و خویشان مادری وارد نمی‌شود. در طبقه اول نقص بر یک یا چند دختر وارد می‌شود و در طبقه دوم سهم یک یا چند خواهر ابوینی (مشترک از پدر ومادر) یا ابی ( مشترک از پدر) کم می‌شود.
کمبود ترکه یا زیاد آمدن آن تنها وقتی بوجود می‌آید که تمام وراث فرض‌بر باشند.

بهترین وکیل ارث در رشت

✍ توارث زوجین

زوج و زوجه از افرادی هستند که همیشه و تحت هر شرایطی از سهم ارث خود برخوردار می‌شوند و هیچ وارث دیگری نمی‌تواند آن‌ها را به طور کلی از ارث محروم کند. اما وجود فرزند برای متوفی می‌تواند میزان سهم آن‌ها را از حداکثر به حداقل کاهش دهد.

✍ شرایط توارث زوجین

۱- یکی از شرایط لازم برای این که زن و شوهر وارث هم بشوند عقد نکاح دائم است، یعنی در ازدواج موقت توارث بین زوجین برقرار نمی شود.

۲- شرط بعدی برای ارث بردن زن و مرد از یکدیگر این است که در زمان فوت، زن و مرد در عقد هم باشند و رابطه زوجیت موجود باشد.
البته در این مورد یک استثناء وجود دارد و آن طلاق رجعی است که در ایام عده طلاق رجعی زن و شوهر از هم ارث می برند. زیرا هنوز در حکم زن و شوهر هستند و رابطه زناشویی به طور کامل قطع نشده و با پشیمانی شوهر از طلاق در ایام عده عقد ازدواج به ‌قوت خود باقی است و مانند آن است که گویا طلاقی اتفاق نیفتاده است به همین علت مرد در ایام عده طلاق رجعی مکلف خواهد بود همسر را در منزل خود بپذیرد و نفقه او را بپردازد.

بهترین وکیل ارث در رشت

✍ بنابراین در ازدواج موقت رابطه‌ٔ ارث بری وجود ندارد. سهم زوجه مشخص و معین است. اگر زوج فرزند نداشته باشد، یک چهارم از ترکه‌ٔ او سهم زوجه است و اگر فرزند داشته باشد یک هشتم متعلق به زوجه است. اگر زوج، همسران متعدد داشته باشد، این سهم الارث بین تمام همسرانِ متوفی به صورت مساوی تقسیم می‌شود.

✍ سهم الارث زوجین

میزان سهم‌الارث شوهر از زن چنانچه فرزند داشته باشند، یک چهارم اموال زن و اگر فرزندی نداشته باشند، نصف اموال زن است. اما سهم‌الارث زن نصف این مقدار است.
یعنی اگر شوهر فوت کند و فرزندی وجود داشته باشد، در این صورت یک هشتم اموال شوهر به زن می‌رسد و اگر فرزندی وجود نداشته باشند، سهم الارث زن یک چهارم اموال شوهر است.

✍ نکته : البته این یک هشتم و یک چهارم از عین اموال نیست و شرایط خاصی دارد. تا قبل از سال ۸۷ و اصلاح قانون مدنی، زن تنها از قیمت بنا ارث می‌برد و سهمی از عرصه (زمین) به زن نمی‌رسید، اما با اصلاح قانون مدنی در این موضوع در سال ۸۷ زن از تمام اموال منقول و همچنین از قیمت اموال غیرمنقول اعم از عرصه و اعیان (زمین و بنا) ارث می‌برد.

✍ نکته: چنانچه زن به جز شوهرش وارث دیگری نداشته باشد، شوهر تمام اموال زن را به ارث می‌برد. اما عکس این حکم صادق نیست و چنانچه شوهر وارث دیگری نداشته باشد، زن همچنان فقط سهم خود را به ارث برده و سایر اموال شوهر، به عنوان مال بلا وارث به حاکم (ولی فقیه) می‌رسد.

بهترین وکیل ارث در رشت

✍ نکته: چنانچه زن قبل از مطالبه مهریه فوت کند ورثه زن، استحقاق دریافت مهریه را دارند.
با فوت زوجه مهریه نیز به ورثه او منتقل می شود و اصل طلبی که زوجه بابت مهریه داشته طبق قاعده ارث به ورثه او انتقال پیدا خواهد کرد و هر یک از ورثه به نسبت سهم الارث خود از اصل دین، طلب خود را از شوهر متوفیه یا ماترک او مطالبه می کند.

ولی در خصوص مهریه ای که وجه نقد است، آنچه که ورثه مستحق دریافت آن هستند اصل مبلغ مندرج در نکاح نامه به عنوان مهریه است نه قیمت روز وجه رایج. زیرا این حق را قانون فقط برای زوجه زنده متصور شده نه برای ورثه او.
🔸البته در این خصوص نظر مخالف هم وجود دارد و عده ای اعتقاد دارند که ورثه قائم مقام و جانشین او هستند و همان حقی که زوجه متوفیه نسبت به محاسبه وجه رایج به قیمت روز داشت همان حق را ورثه او نیز دارا هستند.
ولی باید توجه داشت که یکی از ورثه های زن، شوهر و فرزندانش می باشند که آنان بعلاوه والدین زن از مهریه ارث می برند.

 

 

✍ موانع ارث

موانع ارث در قانون مدنی عبارتند از:

۱-قتل مورث ( متوفی ) : مطابق ماده ۸۸۰ قانون مدنی قتل از موانع ارث است . بنابراین کسی که مورث خود را عمدا بکشد از ارث او ممنوع می شود ، اعم از این که قتل بالمباشره باشد یا بالتسبیب و منفردا باشد یا به شرکت دیگری.

۲- کفر : مطابق ماده ۸۸۱ مکرر قانون مدنی کافر از مسلم ارث نمی برد . اگر در بین ورثه متوفای کافری شخصی مسلمان باشد ، وراثی که کافر هستند ارث نمی برند ، اگر چه از لحاظ درجه و طبقه مقدم بر وارث مسلمان باشند .

۳- لعان : اگر مردی انتساب فرزندی به خودش را انکار کند و به زن خود تهمت زنا بزند ، رابطه توارث میان آنها از بین می رود . یعنی بعد از لعان ، زن و شوهر دیگر از هم ارث نمی برند . بعلاوه اینکه رابطه توارث میان فرزند با پدر هم قطع می شود . یعنی نه پدر از فرزندی که او را انکار کرده است ارث می برد و نه فرزند از پدر ارث خواهد برد . در این شرایط ، چنین فرزندی تنها از خویشاوندان مادری خود ارث می برد و متقابلا خویشاوندان مادری نیز از او ارث خواهند برد .

۴- ولادت از زنا : مطابق ماده ۸۸۴ قانون مدنی ولد الزنا از پدر ، مادر و اقوام آنان ارث نمی برد.

بهترین وکیل ارث در رشت

۵- جنین : یکی دیگر از موانع ارث جنین است . مطابق ماده ۸۷۸ قانون مدنی هرگاه در هنگام فوت مورث ، جنینی وجود داشته باشد که زنده به دنیا آمدن او موثر در تقسیم ارث باشد و به عبارتی مانع از ارث تمام یا برخی دیگر از ورثه باشد ، تقسیم به عمل نمی آید تا وضعیت جنین نیز مشخص شود .

۶- غایب مفقود الاثر : مطابق ماده ۸۷۹ قانون مدنی اگر بین وراث ، غایب مفقودالاثر باشد ، سهم او کنار گذاشته می شود تا وضعیت او روشن شود .

۷- برده بودن : یکی دیگر از موانع ارث در فقه ، برده بودن است که در حال حاضر با توجه به لغو برده داری ، احکام راجع به آن نیز منتفی است .

✍ میزان سهم ارث نوادگان چقدر است؟

نوه‌ها فقط به میزان سهم پدر یا مادر خود ارث می‌برند یعنی هر یک از نوه‌های دختری به میزان سهم الارث دختر متوفی و سهم هر یک از نوه‌های پسری به میزان سهم الارث پسر متوفی باشد که نسبت پسر دو و دختر یک بین آن‌ها تقسیم می‌شود.

✍ فرزند خواندگی از موجبات ارث نیست. یعنی نه فرزندخوانده از پدر و مادرخوانده‌اش و نه آنان از فرزندخوانده ارث می‌برند. به بیان قانون: «این سرپرستی به منظور تامین منافع مادی و معنوی طفل برقرار می‌گردد ولی در هر حال از موجبات ارث نخواهد بود.»

در این خصوص می توان از راهکارهای ذیل استفاده نمود.

۱- سرپرست در زمان حیات، مال یا اموالی به نام فرزند‎ خوانده منتقل کند.
۲- در وصیت نامه ذکر کند که اموال به تملک فرزند خوانده درآید. یعنی اینکه وصیت کنند بعد از فوت آنها اموال به فرزندخوانده تعلق بگیرد.
۳- فرزند خوانده ارث نمی برد، اما سرپرستان او می توانند به عنوان صلح یا‌‎ ‌‏بخشش مالی به او واگذار کنند.

بهترین وکیل ارث در رشت

✍ وصیت تا یک‌ سوم اموال معتبر است و مازاد بر آن منوط است به اجازه ورثه

بر اساس قانون مدنی هر فرد می‌تواند همه اموالش را وصیت کند. این وصیت تا ثلث (یک سوم) آن نیاز به تنفیذ (رضایت و قبول) توسط ورثه متوفی ندارد. اما اگر بیشتر از یک سوم باشد، برای اینکه اجرا شود ورثه باید به آن رضایت داشته باشند و به اصطلاح آن را تنفیذ کنند. همچنین، در صورتی که وصیت به نفع یکی از ورثه باشد، علاوه بر آنچه که به موجب وصیت به این شخص تعلق می‌گیرد، در ارث نیز سهیم خواهد بود و وصیت باعث محروم ماندن از ارث نخواهد شد. وصیت در صورتی اجرا می‌شود که ابتدا هزینه‌های کفن و دفن و سپس بدهی های متوفی پرداخت گرد و چنانچه مالی باقی بود به وصیت عمل ‌شود.
بنابراین طبق ماده ۸۴۳ قانون مدنی وصیتی که بیش از ثلث اموال را شامل شود، نافذ نیست مگر با اجازه تمامی وراث. به عنوان مثال پدری اگر وصیت کند که تمامی اموال مرا به خیریه بدهید، صرفاً یک سوم اموال را می‌توان به خیریه داد و دو سوم باقی برای سایر وراث است و چنانچه ورثه اجازه دهند آن اموال مازاد بر ثلث به ملکیت خیریه در خواهند آمد.

 

✍ آیا می‌توان فرزندی را از ارث محروم کرد؟

اشخاص تا زمانی که زنده هستند اختیار تام نسبت به اموالشان دارند و می‌توانند هر دخل و تصرفی را که می‌خواهند در اموالشان انجام دهند مثلاً شخص تا زمانی که زنده است به موجب سند رسمی کلیه اموالش را به یکی از فرزندانش انتقال قطعی دهد.

همچنین هر فردی در زمان حیاتش می‌تواند هر وصیتی از اموالش بکند ولیکن همانگونه که اشاره گردید فقط نسبت به یک سوم اموالش این وصیت نافذ و صحیح خواهد بود.
بنابراین عبارت محروم کردن از ارث هیچ منشاء قانونی و قابل اعتباری ندارد و پدر و مادر در هیچ صورت و در هیچ شرایطی نمی توانند فرزند خود را از ارث محروم کنند یا در مورد نحوه و درصد تقسیم ارث تصمیم گیری نمایند. مگر تصمیم در خصوص یک سوم کل اموال آن هم در وصیت نامه معتبر.

بهترین وکیل ارث در رشت

زیرا ارث از قواعد آمره هست و کسی نمی تواند بر خلاف آن توافقی و تراضی نماید. بنابراین ورثه را می‌توان صرفاً نسبت به یک سوم از اموال محروم نمود نه کل اموال و طبق ماده ۸۳۷ قانون مدنی اگر متوفی یک یا چند نفر را از ارث محروم کند، نافذ نمی‌باشد و ارث به آنانی که محروم شده‌اند نیز طبق درصد و تقسیم بندی قانونی تعلق خواهد گرفت.

✍ نکته: توارث از احكام و قوانین آمره به شمار ميرود نه از حقوق تا شخص بتواند آن را اسقاط كند.

 

 

✍ گواهی انحصار وراثت چیست؟

انحصار وراثت گواهی است که توسط شورای حل اختلاف آخرین محل اقامتگاه متوفی صادر می شود و در آن ورثه میزان سهم الارث آن مشخص می شود.

✍ مدارک لازم برای درخواست انحصار وراثت چیست؟

۱- گواهی فوت متوفی که از سال ۹۵ در بعضی استان ها به صورت الکترونیکی و از طریق سامانه درخواست گواهی فوت اخذ می شود.
۲- استشهادیه محضری
۳- شناسنامه متوفی
۴- عقدنامه یا رونوشت
۵- شناسنامه وراث
۶- احیاناً وصیت نامه رسمی شخص فوت شده

بهترین وکیل ارث در رشت

✍ نکته: انجام مراحل و پروسه انحصار وراثت با حضور وکیل متخصص ارث و انحصار وراثت در گیلان وکالت می‌ تواند زمان را کوتاه تر و پیشبرد امور را بهینه تر سازد.

بهترین وکیل ارث در رشت

✍ مشاوره حقوقی- وکالت تخصصی در انواع دعاوی حقوقی بویژه اقسام دعاوی ارث – وصایت

دعاوی ارث، انحصار وراثت، مطالبه سهم الارث، تقسیم ترکه، وصایت و… اموری مهم و تخصصی است. آن را به وکیل متخصص و مجرب در دعاوی مربوط به ارث در دپارتمان تخصصی-حقوقی گیلان وکالت بسپارید.

 

✍ دپارتمان گیلان وکالت بعنوان تنها دپارتمان حقوقی-تخصصی در رشت-گیلان با مدیریت جناب آقای سعید عابدیان وکیل پایه یک دادگستری و کارشناس ارشد حقوق خصوصی مفتخر است ضمن رعایت اصول قانونمندی و پرستیژ حرفه ای، حقوق حقه افراد را احقاق نماید.

✍ مشاوره حقوقی و وکالت تخصصی توسط وکلای مجرب و متخصص اعم از وکیل آقا – وکیل خانم در هر یک از دعاوی حقوقی و امور کیفری به صورت تخصصی از جمله:

✍ مشاوره حقوقی- وکالت تخصصی در دعاوی ملکی، املاک و اراضی در رشت-گیلان
مانند: دعاوی خلع ید، رفع تصرف عدوانی، الزام به تنظیم سند رسمی، املاک مشاع، تخلیه املاک تجاری، اثبات مالکیت… در رشت-گیلان

✍ مشاوره حقوقی-وکالت تخصصی در ابطال معامله، فسخ مبایعه نامه، فسخ قرارداد… در رشت-گیلان

✍ مشاوره حقوقی_ وکالت تخصصی
در انواع دعاوی تجاری مانند چک،  سفته ، وصول مطالبات … در رشت-گیلان

✍ مشاوره حقوقی _وکالت تخصصی
در انواع دعاوی خانواده: مانند  مطالبه مهریه، طلاق، طلاق توافقی، عدم تمکین… در رشت-گیلان

✍ مشاوره حقوقی_وکالت تخصصی در امور کیفری مانند: کلاهبرداری، جعل، خیانت در امانت، انتقال مال غیر…در رشت-گیلان

✍ مشاوره حقوقی_وکالت تخصصی در انواع دعاوی وصایت، ارث، گواهی انحصار وراثت، تقسیم ترکه، مطالبه سهم الارث… در رشت-گیلان

* گیلان وکالت = رعایت اصول قانونمندی و پرستیژ حرفه ای *

 

 

جهت ارتباط با موسسه حقوقی فرزانگان عدالت « گیلان وکالت» می توانید در ساعات اداری از طریق شماره های ذیل تماس حاصل فرمایید.

تلفن مؤسسه: ۸۶-۳۸-۲۶-۳۳-۰۱۳

همراه موسسه: ۳۰۵۳-۴۳۰-۰۹۱۱

نکته ۱- مشاوره حقوقی به صورت حضوری با تعیین وقت قبلی از طریق شماره های ارتباطی فوق الذکر ارائه می گردد.

نکته۲ – مشاوره حقوقی غیر حضوری به صورت تلفنی- آنلاین امکانپذیر می باشد.

نکته۳-  مشاوره حقوقی حضوری -غیر حضوری دارای هزینه میباشد.

نکته ۴- حق الوکاله قابلیت اقساط دارد. زمان ملاقات به وقت ایران رشت : روز های شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۷ الی ۲۱ می باشد.

سایر مطالب مرتبط:

وکیل ارث در رشت 

وکیل انحصار وراثت در رشت – گیلان

وکیل در رشت

بهترین وکیل در رشت

بهترین وکیل رشت

وکیل خوب در رشت

بهترین وکیل گیلان

مشاوره حقوقی در رشت 

وکیل ملکی در رشت

بهترین وکیل ملکی در رشت

وکیل خانواده در رشت

بهترین وکیل مهریه در رشت

بهترین وکیل طلاق در رشت

بهترین وکیل طلاق توافقی در رشت

بهترین وکیل خانم در رشت

بهترین وکیل چک در رشت

وکیل سفته در رشت 

وکیل فسخ قرارداد در رشت 

وکیل فسخ معامله در رشت

بهترین وکیل کیفری در رشت 

بهترین داوری در رشت